Piše: C. R.

Spletna generacija
Pri petnajstih letih se Paulo v Riu de Janeiru znajde na pomembnem razpotju. V Braziliji je prepogosto, da se najstniki znajdejo na področju uličnega kriminala, možnosti za zaposlitev v njegovi starostni skupini pa so omejene. Toda Paulo ima edinstveno sposobnost: je igralec iger na srečo. Prihranil je ves denar, ki ga je dobil od dela v pomivalnici posode, in si kupil najhitrejši prenosni računalnik, ki si ga je lahko privoščil, ter v šestih mesecih postal eden najboljših igralcev Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) na spletu. Paulo je svojo igralsko odličnost pretvoril tudi v finančni položaj – zdaj z zaslužkom plačuje račune za elektriko za svojo družino. Z integracijo bitcoinov v igri CS:GO, ki jo poganja ZEBEDEE, lahko igralci po vsem svetu brez kakršnih koli omejitev zaslužijo z vse bolj vsemogočno spletno globalno valuto, ki je ne nadzoruje nobena vlada ali podjetje. Starost, lokacija in bančni status za bitcoin niso pomembni. Paulovo izmišljeno življenje danes utelešajo resnični igralci v Braziliji zaradi industrije, željne rešitev, ki se razvija okoli Bitcoina in jo poganja enotno poslanstvo globalnega finančnega opolnomočenja.

Paulo enkrat na mesec proda svoje bitcoine (BTC) za brazilski real (BRL) in denar odnese v lokalno komunalno službo, da plača mesečni račun za elektriko svoje družine. Čeprav zaslužene valute trenutno ne more uporabiti za neposredno plačilo elektropodjetja, svoje BTC zlahka likvidira prek brazilskih živahnih izmenjav bitcoinov (peer-to-peer). Paulo ima zaradi svojih spretnosti moč, saj je bitcoin denar. Menjalni tečaj se spreminja, včasih zelo, vendar ga to ne zanima. Paulo je udeleženec v globalnem finančnem omrežju, ki je popolnoma osvobojeno meja starosti, jurisdikcije in bančnega statusa. Današnja mladina, ki je vedno na spletu, je v procesu pobega iz stare finančne arhitekture in se odloča za moč bitcoina kot ultimativnega spletnega apoena, saj ta utrjuje digitalno resnico in lastnino.

Paulo in njegovi spletni nasprotniki se ne bodo nikoli srečali v živo. Vendar sta del nečesa večjega, zbirke virtualnih svetov, ki jim internet daje moč. Mnogi so ta sklop poimenovali metaverse. V znanstveni fantastiki vidimo metaverze, ki jih prikazujejo slušalke za navidezno resničnost, vendar je to bolj način za opisovanje naših spletnih izkušenj, ne glede na to, ali smo anonimni gledalci, ponudniki vsebin ali igričarji. In v njej že živimo, saj se le redko odrečemo prijemu svojih telefonov, da bi nenehno ostali v njej. Naši stiki v družabnih omrežjih, medijska potrošnja in spletna prisotnost so povezani v omrežje, mi pa korakamo naprej v globalno psevdonimno gospodarstvo. Vsak od nas je že del metaprostora, s slušalkami ali brez njih. Bitcoin je gravitacijsko središče, okoli katerega se vrti metaprostor.

Opredelitev metaprostora
Ko večina ljudi pomisli na virtualne svetove, se pogosto spomni na množične večigralske spletne igre (MMO), kot je World of Warcraft, ki imajo na milijone aktivnih igralcev. Toda vsakdo, ki se prijavi v družbeno omrežje ali gleda videoposnetke na YouTubu, je del virtualnega sveta. Trenutno internet uporablja pet milijard ljudi, od tega jih štiri milijarde sodeluje v družabnih omrežjih. Vsi ti ljudje prispevajo k spletnemu gospodarstvu.

Industrija iger na srečo z več kot dvema milijardama igralcev je virtualno gospodarstvo dvignila na višjo raven. Med množico iger MMO in priljubljenih iger, kot sta Minecraft in Fortnite, je več kot sto milijonov udeležencev v virtualnih ekonomijah, kjer ljudje kupujejo in prodajajo virtualna oblačila, orožje in vozila – na igralni platformi Roblox je bila virtualna torba Gucci nedavno prodana za več kot 4 000 dolarjev. Igralci virtualno sodelujejo tudi na druge načine: Travis Scott je v igri Fortnite izvedel virtualni koncert za 12 milijonov igralcev in menda za nastop zaslužil 20 milijonov dolarjev (plačala ga je družba Epic Games, ne posamezni uporabniki igre Fortnite).

Metaverz te svetove združuje. To je način, kako označiti internetno gospodarstvo; brezmejni bazar nenavadnega in čudovitega, ki lahko obstaja le virtualno in ki se lahko sčasoma izkaže za večje od samega svetovnega gospodarstva. Ljudje, ki ustvarjajo vsebine za internet – blogerji, podkasterji, osebnosti na YouTubu, streamerji na Twitchu in fenomeni TikToka – so udeleženci metaverse, prav tako pa tudi njihovi sledilci. Kolikšen je torej potencialni obseg gospodarstva metaverse? Danes je spletno trgovanje še vedno omejeno z bančnimi relikvijami, vendar z bitcoinom meja ni več.

Ovire na poti do vizije metaverse
Trenutno vrzel v arhitekturi interneta preprečuje njegovo neskončno širjenje v metaverse, ki so si ga prvotno zamislili avtorji znanstvenofantastičnih del, nedavno pa Mark Zuckerberg, ki zdaj razglaša, da se Facebook iz podjetja družbenih medijev spreminja v “podjetje metaverse”. Vrzel je skupna valuta za udeležence metaverze. Ta ovira vsiljivo stoji na poti tehnološkemu razvoju človeštva in pravočasen prihod njene rušilne krogle je trenutek, na katerega so finančno brezpravni ljudje povsod čakali.

Večina ljudi ne plačuje denarja za uporabo svojih priljubljenih spletnih strani, vendar se skoraj zdi, kot da bi morala tehnološka podjetja svoje spletne storitve narediti brezplačne, ker je bil internetni prenos denarja tako težaven in omejujoč. Prvotni arhitekti interneta so predvideli, kar je bilo takrat znano kot “kibernetska valuta”, in za plačila rezervirali kodo napake 402 HTTP. Če bi morali ljudje za dostop do Twitterja ali Instagrama vnesti številko kreditne kartice, da bi lahko z njihovih računov potegnili denar, pa do široke uveljavitve teh družabnih omrežij ne bi prišlo. Spletna plačila so v virtualno interakcijo vnašala trenje, zato niso bila pogoj za povezovanje z najbolj priljubljenimi spletnimi mesti na svetu.

Podjetja imajo zdaj veliko načinov za monetizacijo svojih uporabnikov, bodisi z neposredno prodajo izdelkov uporabnikom bodisi s prodajo informacij o uporabnikih drugim strankam, vendar so odvisna od starodavne finančne infrastrukture, ne glede na to, kako brezhibna ali takojšnja se zdi sprednja stran. To je zato, ker dolarji in evri ne živijo v internetu, zato mora vsaka spletna transakcija potekati prek bančnega sistema in podjetij fintech, ki uporabljajo zastarel, ob koncih tedna zaprt sistem; čeprav se morda zdi, da sta PayPal in Venmo takojšnja, gre za plačilne procesorje, ki obstajajo znotraj tega sistema. Zgodovinsko gledano spletni denar, ki bi ga lahko potisnili, ne da bi pri tem zaupali tretji osebi, ni obstajal. Milijarde ljudi ne morejo sodelovati v spletnih gospodarskih dejavnostih zaradi starosti, države ali bančnega statusa, ki je potreben za sodelovanje v sistemu pull-money.

Za igralce je identiteta igralca med virtualnimi svetovi prav tako bistvena za to, da metaverse postane koheziven prostor. Trenutno so identitete igralcev zelo razdrobljene, saj psevdonimne igralne oznake živijo v ograjenih vrtovih, ki jih upravljajo podjetja za programsko opremo in ne igralci. Uporabniki nimajo možnosti preverjanja svoje identitete na različnih platformah, zaradi česar je težko ustvariti decentraliziran svet virtualnih svetov. Nihče ne more virtualno potrditi istovetnosti drug drugega, zato je zaupanje težko vzpostaviti in preprečiti uvedbo identitetne plasti v kopico večplastnih internetnih protokolov.

Bitcoin rešuje arhaična spletna plačila in kot stranski produkt rešuje tudi decentralizirano preverjanje pristnosti identitete. Bitcoinove rešitve prej nerešenih problemov v računalništvu utirajo pot virtualni gospodarski eksploziji v prihodnjem desetletju, ko se bo postpandemično svetovno gospodarstvo še bolj zakoreninilo v svoji že digitalni obliki. Poglejmo si podrobneje, kako bitcoin prinaša vnetljivost v metaverse gospodarstvo.

Bitcoin je revolucionarna tehnologija
Bitcoin je pot v brezhibno in pretočno virtualno prihodnost. Je orodje, ki ga je naša vrsta potrebovala za naslednji skok: spletni potisni denar. Papirnati denar je potisni denar v fizičnem svetu, vendar papirnati denar zaradi svoje fizične narave ne deluje pri spletnih plačilih. Bitcoin je rešitev za spletno plačevanje s potiskom, saj kupcu za pošiljanje denarja ni treba posredovati nobenih osebnih podatkov o računu (kot je kreditna kartica). Včasih je bilo smiselno, da podjetja ne zaračunavajo stvari na internetu zaradi trenja, ki ga je povzročalo uporabnikom, vendar se ti časi končujejo. V virtualno gospodarstvo je bitcoin prišel točno ob pravem času. Za nepoznavalce je tu kratka razlaga, kako je bitcoin dosegel soglasje kot uradni in univerzalni potisni denar v internetu.

Bitcoin ima algoritemski urnik ponudbe, ki ga je ob njegovi ustanovitvi leta 2009 določil njegov psevdonimni ustvarjalec. Od takrat so se pravila vtisnila v kamen, kar je izjemen dosežek, ki ga je mogoče delno pripisati enakim pogojem, vzpostavljenim s postopkom dokazovanja dela ali porabe računalniške energije za potrditev transakcij z bitcoini. Dokazovanje dela je razlog, zakaj pogosto očitana poraba energije pri bitcoinih ni le pomembna, temveč bistvena za vzpostavitev digitalnega denarja za internet, ki ga ne nadzoruje noben subjekt.

Lastnosti bitcoina kot virtualnega blaga so že zgodaj pritegnile tržno vrednost in mnogi so videli njegov potencial vrednosti brez primere. Ko se je del te vrednosti razkril med cenovnimi manijami v letih 2013 in 2017, se je blagovna znamka bitcoina kot omrežja okrepila, kar je služilo kot pozitivna povratna zanka za sprostitev še več tržne vrednosti. Danes je bitcoin uveljavljen kot globalna spletna gotovina z izdajo, ki je varna pred ponarejanjem in je nihče ne nadzoruje. Ker ni ljudi, podjetij ali vlad, na katere bi se lahko zanesli, in je le omrežje računalnikov, ljudje verjamejo v bitcoin kot denarni sistem in denominacijo. Njegova primarna vrednost izhaja iz same moči omrežja – moč bitcoina je v pomanjkanju centra oziroma decentralizaciji.

Lestvica omrežja strele Bitcoin
Bitcoin je rešil problem potisnega denarja, vendar ni bil idealna valuta za takojšnje spletne transakcije, zlasti majhne. Popolna potrditev transakcije je lahko trajala tudi do ene ure, zaradi transakcijskih provizij, ki se plačujejo rudarjem bitcoinov, pa je bila večina majhnih transakcij negospodarna. Vzklile so alternative bitcoinu ali altcoini, da bi pomagali pospešiti kriptovaluto, vendar se je večina podredila centralizaciji, da bi to dosegla. Vsi poskusi, da bi bitcoin izpodrinili s položaja kriptovalute z največjo tržno vrednostjo, do zdaj niso uspeli, ker trg glasno ceni decentralizacijo. Če bi trg hitrost in prilagodljivost cenil bolj kot decentralizacijo, bi bitcoin že zdavnaj prehitela druga digitalna valuta. Toda bitcoin je storil to, kar stori vsak organizem, ki se bori za preživetje: prilagodil se je.

Leta 2018 je več nepovezanih ekip razvijalcev bitcoinov ustvarilo transakcijsko omrežje, imenovano Lightning Network, ki s pomočjo pametnih pogodb uporabnikom bitcoinov omogoča takojšnjo poravnavo in praktično brezplačne transakcije. Vizionarji bitcoina so sledili precedensu večplastnih protokolov (TCP/IP/HTTP) v internetu in po istih načelih zgradili večplastni sistem za bitcoin. Lightning Network, ki je zdaj cvetoč ekosistem takojšnjih transakcij z bitcoini, naredi številne altcoine neuporabne: bitcoin lahko ohrani nezlomljivo varnost, hkrati pa uporablja drugo plast transakcij, da iz enačbe izloči zamudo in stroške. Tradicionalni finančni sistem prav tako uporablja večplastni denar: dobra analogija je, da ko prijatelju pošljete denar prek storitve Venmo, ne pošljete dejanskega bančnega stanja, dokler matično podjetje PayPal čez nekaj dni ne poravna medbančnega stanja.

Mreža strele je bila skrivna sestavina bitcoina, ki mu je omogočila, da se je preoblikoval. Takojšnja poravnava, ki je bila prej njegova slepa pega, je bila zdaj bleščeča prednost robustnega omrežja. Sčasoma vsaka ovira za bitcoin sčasoma le-tega okrepi, saj razvijalce in tehnologe zaznane pomanjkljivosti omrežja nenehno spodbujajo k ustvarjanju rešitev.

Kakšna je moč omrežja Lightning Network v kontekstu metaverse?
Gre za mikrotransakcije. Mikrotransakcije so se pred kratkim do neke mere popularizirale s tem, da so ljudje lahko s tehnologijo prepoznavanja prstnih odtisov ali obrazov za digitalno blago na svojih telefonih trošili. Cene nakupov v aplikacijah imajo običajno spodnjo mejo približno 0,70 USD, saj bi pod tem zneskom razvijalci pri vsakem nakupu izgubili denar zaradi pristojbin platforme in obdelave kreditnih kartic. Kljub temu so mikrotransakcije igralni industriji prinesle več deset milijard dolarjev novih prihodkov, s čimer se je razvil fenomen brezplačnega igranja in se je mobilno igranje iz nišnega hobija povzpelo na več kot polovico trga.

Lightning Network ne omogoča le mikrotransakcij, temveč tudi nanotransakcije, majhne kot 0,0001 USD; na primer, brezplačno lahko pošljete 0,000001 BTC ali 100 satov (podenota bitcoina), kar danes znaša približno 0,05 USD, vsem drugim, ki uporabljajo Lightning Network. Poleg tega vsi znaki v igralniški industriji kažejo, da zmanjševanje velikosti transakcij prinaša višjo stopnjo pretvorbe z brezplačnih na plačljive uporabnike. Kombinacija bitcoina, omrežja Lightning Network in nanotransakcij ima moč, da sproži novo človeško vedenje.

Programska oprema Sphinx, ki jo poganja Lightning, je odličen primer tega. S platformo lahko zdaj “plačujete za uporabo” ali “plačujete za uporabnost”, tako da prenašate denar podcasterju, dokler vas zanima; ko pritisnete pavzo ali zapustite območje v virtualnem svetu, prenehate plačevati. To je brezhibno in zelo smiselno za medije – Netflix bi bil lahko brezplačen, če bi se mu pridružili, a bi za porabo plačevali po sekundah. Časopisi bi lahko bralcem zaračunavali na besedo. Če bi vsi igralci igre Fortnite plačevali na sekundo, da bi se udeležili njegovega virtualnega koncerta, bi lahko Travis Scott zaslužil 20 milijonov dolarjev neposredno od igralcev in ne od igralnega podjetja. In to so le primeri, ki izhajajo iz centraliziranih platform. Možnosti za finančno opolnomočenje so neskončne; pomislite na 11-letno deklico iz Etiopije, ki prodaja digitalno umetnost za 0,25 dolarja na grafiko, pri čemer za trženje svojega dela uporablja omrežje Lightning Network in družbeni medij. Lightning Network utrjuje bitcoin kot standard za spletno valuto, hkrati pa prinaša možnost, da virtualno gospodarstvo postane enako veliko ali večje od fizičnega gospodarstva, ki ga poznamo danes, kar je možnost, ki si zasluži našo pozornost.

Skupna valuta med igralci je revolucionaren koncept, ki bi v virtualne svetove prinesel korenite spremembe. Igralec bi lahko v eni igri zaslužil BTC in ga uporabil za napredovanje v drugi. Na koncu bodo gospodarstva iger omogočala trgovanje brez meja, tako kot v resničnem svetu, cena digitalnega blaga v igri pa bo enaka ne glede na to, od kod se povezujete in katero igro igrate. Zdravilni napitek bo stal 100 satov, ne glede na to, ali igrate DOOM ali Zeldo. Bitcoin in omrežje Lightning Network bosta v metaverse prinesla mehanizem cenovne arbitraže, BTC pa bo služil kot denarni sloj za zasidranje neomejenega števila virtualnih valut, ki bodo zagotovo obstajale v prihodnosti. Bitcoin že zdaj služi kot osnovna cena za tisoče kriptovalut, ki obstajajo na borzah, in služenje kot rezervna valuta metaverse je le podaljšek že uveljavljenega težišča bitcoina. Bitcoin spodbuja kohezijo metaverse, saj globalnim spletnim državljanom zagotavlja skupno valuto. Ker ga je mogoče porabiti v resničnem življenju, povezuje virtualni in fizični svet v nasprotju s čimer koli digitalnim. Bitcoin je že zdaj ena od globalno najbolj priznanih oblik denarja po vsem svetu, zaradi česar je BTC utelešenje notranje vrednosti znotraj virtualnega sveta in masa, okoli katere krožijo druga digitalna plovila vrednosti.

Na kratko o nestanovitnosti
Številni kritiki bitcoina njegovo nestanovitnost še vedno uporabljajo kot kazalnik tveganja. Vztrajajo, da nestalna cena omejuje bitcoin, da bi služil kot svetovna valuta, zlasti če so stroški izraženi lokalno. Čeprav je infrastruktura za varovanje pred tveganji zdaj robustna in imajo podjetja na voljo veliko orodij za hkratno poslovanje v BTC in lokalni valuti, ti kritiki zaradi dreves ne vidijo gozda. Domači spletni vzdevki, roki in igralne oznake se pridružujejo 100 milijonom ljudi, ki že razmišljajo v terminih BTC in sats. Zanje nihanje menjalnih tečajev sploh ne obstaja, saj je bitcoin njihova domača valuta, kar je trend, ki se bo sčasoma le še okrepil. Bitcoin zaobide vlade in njihove centralne banke, zato se eksponentno naraščajoče število ljudi ne bo nikoli več vrnilo k starim načinom državno izdanega denarja, tako kot poštne storitve po vsem svetu ne bodo nikoli več pridobile izgubljene prednosti pred elektronsko pošto.

Naša razvijajoča se vrsta
Ljudje, kot je Paulo, prihajajo v igre, ki imajo rastoča virtualna gospodarstva. Ta vrsta energije prinaša svobodo mladim ljudem, ki sprejemajo bistveno drugačne življenjske odločitve kot prejšnje generacije. Bitcoin odpira nova človeška vedenja, saj se lahko ta generacija odpove starim zaposlitvenim infrastrukturam, kot so šolske stopnje in poklicne nazive, ter se odloči zaslužiti bitcoine ali druge virtualne valute, ki jih je mogoče zamenjati za bitcoine, z zagotavljanjem katere koli virtualne dobrine ali storitve, ki jo zahteva spletna javnost. Ta generacijski premik k gospodarstvu, ki temelji na bitcoinih, se bo samo še pospešil, saj mladi živijo popolnoma digitalno življenje in se še bolj pogrezajo v metaverse.

Po dveh letih uspeha v igri CS:GO in pametni odločitvi, da ne bo porabil vseh bitcoinov, ki jih je zaslužil z zvezdniškim igranjem, si Paulo lahko privošči vpis na podiplomski študij v Madridu, kjer bo študiral razvoj videoiger. Nekaj zadnjih transakcij iz spletnih denarnic pošlje v svojo strojno denarnico COLDCARD, jo varno skrito zapakira v varen predal v nahrbtniku in se odpravi na mednarodno letališče z enosmernim letom v Španijo, da bi sledil svojim sanjam. Poganjajo ga bitcoini.

Vir: thebitcoinlayer.substack.com

PUSTITE KOMENTAR

Prosim vnesite svoj komentar!
Prosimo, vnesite svoje ime tukaj